Waarom hardlopen niet ideaal is om vet te verbranden

Het aantal sporters in Nederland reikt ieder jaar tot recordhoogtes. Dit resulteert logischerwijs in een toename in het aantal hardlopers. Dit is makkelijk te verklaren wegens het feit dat hardlopen een sport is, waarbij de drempel om in te stappen relatief laag is. Zo zijn er een hoop mensen die hardlopen omdat ze het heerlijk vinden en het goed voor de algehele fitheid is voor het lichaam en mensen die het puur doen om af te vallen. Beide redenen zijn goede motivaties om aan het sporten te gaan, alleen wanneer je het puur doet om vet te verbranden, kun je je eens afvragen of dit wel de juiste methode is.

De eerste vergelijking die ik wil maken is tussen een sprinter en een marathon loper. Beide afgetraind, maar de sprinter valt voornamelijk op wegens de grote hoeveelheid spiermassa. Dit komt door de manier van energie verbruik. Sprinten is een explosieve sport en marathon lopen is een duursport, het is dus logisch dat in beiden gevallen het lichaam anders werkt.

HET BIO-ENERGETISCH SYSTEEM

Om een duidelijk beeld te geven over hoe het lichaam hiermee omgaat zal ik in het kort wat vertellen over het bio-energetisch systeem van het lichaam. Allereerst beginnen we met het ingewikkeldste gedeelte, namelijk het energiesysteem. Het energiesysteem werkt op een complexe manier, voor het gemak gaan we elke component een “tank” noemen. De allerbelangrijkste tank is Adenosine Triophosphate, kortweg ATP. ATP is de uitlaatklep van je lichaam waar alle energie naartoe gaat en verbruikt wordt. Wanneer een grote krachtinspanning gedaan wordt gaan we eerst onze ATP tank leegmaken, vervolgens gaan we over naar twee andere tanks die beiden geleegd worden om het ATP aan te vullen. Bij de derde tank wordt er tegelijkertijd een lactose tank aangevuld die het gevoel van verzuring veroorzaakt. Dit zijn allen kleine tanks in de spieren die snel en veel energie leveren. Na een sprint van 10-15 seconden (afhankelijk van fitheid) zouden deze tanks leeg moeten zijn. Wanneer deze tanks leeg zijn, zal het lichaam naar de dichtstbijzijnde energiebronnen gaan zoeken, dat noemen we voor het gemak afgebroken koolhydraten. Dit bestaat uit verschillende tanks die 45-60 minuten meegaan wanneer er na het sprinten op maximale intensiteit doorgerend wordt. Deze tanks zullen het ATP weer rustig aanvullen waardoor je kunt blijven rennen, alleen gaat dit natuurlijk niet meer op sprintsnelheid. Wanneer deze tanks weer leeg zijn, zijn de koolhydraat reserves op en deze kunnen op drie verschillende manieren aangevuld worden, namelijk: vet, eiwit en koolhydraten. Wanneer alle tanks leeg zijn en er vindt matige (maximaal 70% van de maximale hartslag) activiteit of geen activiteit plaats, dan zal het lichaam vet gaan verbruiken om alle tanks aan te vullen. Dit is natuurlijk ideaal wanneer de doelstelling vetverbranding is. Wanneer de inspanning boven de 70% van de maximale hartslag licht, (hardlooptempo of een vergelijkbare inspanning of hogere inspanning) zal je lichaam naar de dichtstbijzijnde energiebron in je spier op zoek gaan, namelijk je spier. Je spier noemen we hier als eiwitbron. Dit is over het algemeen niet ideaal omdat de spier zelf verbrand gaat worden, wat leidt tot het verlies van spiermassa. Dit willen we dus meestal voorkomen. De derde is voeding. Met snelle koolhydraten kunnen we het snelste de tanks aanvullen waardoor er geen spiermassa verloren gaat en het lichaam het snelste weer energie heeft. Met snelle koolhydraten worden voornamelijk suikers bedoelt. Wanneer er lang doorgelopen dient te worden op een hoog tempo is dit de meest ideale oplossing voor het aanvullen van de energie.

TIPS

Om vet te verbranden is het niet ideaal om te gaan hardlopen, dit omdat de hartslag te hoog ligt om vetreserves te gaan verbranden. Het resultaat is dat je zeker gaat afvallen van hardlopen (mits de voeding ook goed is), maar dat het waarschijnlijk niet de manier is hoe je wil afvallen, namelijk spier verbranden in plaats van vet. Dit neemt niet weg dat hardlopen een sport kan zijn die beoefend kan worden voor plezier, het verminderen van stress en het verbeteren van de conditie.

Wanneer de doelstelling vetverbranding is, is het raadzamer om te gaan wandelen of sprinten. Sprinten zorgt voor spier activatie wat ervoor zorgt dat je lichaam na een training door blijft verbranden voor het herstel van de spieren. In dit geval zal het lichaam hiervoor vetten gebruiken na een training, zolang er binnen een half uur na de training geen koolhydraten worden ingenomen. Bij wandelen is de hartslag op de ideale frequentie om maximaal de vetreserves te verbranden zodra alle koolhydraat brandstoffen op zijn. Omdat de hartslag hierbij niet over de 70% zal gaan, zal het lichaam vet verbranden in plaats van eiwitten (spier).

Zo kan het voor vetverbranding handig zijn om in de ochtend op een lege maag te gaan wandelen, omdat je dan geen koolhydraat brandstoffen meer in het lichaam hebt zetten en de vetverbranding direct wordt ingezet. Doe dit echter alleen wanneer je je hier lekker bij voelt, niet iedereen kan namelijk even goed tegen inspanning op een lege maag.

CONCLUSIE

Bovenal is het belangrijk om plezier te hebben in de sport die je uitvoert om welke rede dat ook is, dus als hardlopen je plezier bezorgt dan zou ik er vooral mee doorgaan, weet alleen wat het doet met het lichaam en verwacht er geen verkeerde dingen van.