Blog

Interview met onze trainer Roy Pennings voor NL Actief

Onlangs is branche organisatie NL Actief onderzoek gaan doen naar het groeipotentieel in de fitnessbranche. Hierbij wilde ze graag de visie horen van beste personal trainer van Nederland Roy Pennings. De vraag luidt als volgt: Hoe verdubbelen we het aantal fitnessconsumenten in vijf jaar?

‘Meer kwaliteit bieden en achterdeur dichthouden’

‘Er zijn meerdere manieren om meer mensen te interesseren voor het product fitness. Maar willen we als sector écht verder groeien, dan moeten we beginnen met het dichthouden van de achterdeur. Het is leuk en aardig dat we met acties proberen om meer mensen lid te laten worden, maar als het gros na enkele maanden weer afhaakt en onze sector verlaat, is de groei slechts marginaal. Bovendien zullen die afhakers meestal geen ambassadeurs voor onze branche zijn, omdat ze wellicht teleurgesteld zijn dat ze hun doelen niet hebben behaald.

Ik vind dat we meer moeten investeren in de kwaliteit van begeleiding. Mensen betalen met hun abonnement nu vaak voor het ‘huren’ van de faciliteiten van een fitnessclub, maar niet voor de kennis van de professional. Terwijl die kennis juist het verschil kan maken en er wél voor kan zorgen dat doelen worden behaald. We moeten af van het gegeven dat fitnessconsumenten maar wat ‘aanrommelen’, omdat de begeleiding ontbreekt of onvoldoende is. Ik ben ook van mening dat we nog beter zichtbaar moeten maken welke professionals en personal trainers over de juiste competenties beschikken. Dat is voor de meeste fitnessconsumenten, denk ik, onbekend. Iedereen mag zich personal trainer noemen, dat is slecht voor ons vak, dat holt de kwaliteit uit. Het is wenselijk als onze professie beter beschermd zou zijn, we zijn per slot van rekening bezig met de fitheid en gezondheid van mensen.

In onze PT-studio hebben wij een jaarlijkse ‘uitval’ van slechts 10%. Dat betekent dat 90% van onze klanten lid blijft. Waarom? Omdat ze kwalitatief goed worden begeleid, omdat ze persoonlijke aandacht krijgen en omdat ze succesvol werken aan reële doelen. Eigenlijk zou iedere fitnessconsument zo begeleid moeten worden naar een betere leefstijl. Zeker de mensen die minder gemotiveerd zijn om te sporten en bewegen. De groei van onze branche zit vooral ook in die groep, niet zozeer in de mensen die zelf al heel sterk gemotiveerd zijn. Die blijven wel fitnessen. Het gaat juist om de groep die sporten en bewegen minder leuk vindt, maar wel begrijpt dat het nodig is. Dat is een grote groep en daar liggen kansen voor onze sector om sterk te groeien. Maar dan moeten we wel meer kwaliteit in de begeleiding gaan bieden.’

Roy Pennings van PIT Fitness uit Kaatsheuvel is in 2019 uitgeroepen tot de beste personal trainer van Nederland.

Dit interview is in volledigheid verschenen in het Ezine van NL Actief #16 februari 2020.

Interview met onze trainer Roy Pennings voor bodyLIFE Benelux

Naar aanleiding van het winnen van de titel “Beste Personal Trainer van Nederland” werd Roy door bodyLIFE Benelux uitgenodigd voor een interview. Samen werd teruggekeken op deze mooie dag voor PIT Fitness. Onderstaand volgt het gehele interview.

Personal trainer van het jaar Roy Pennings: ‘Als personal trainer ben je een kameleon’

Roy Pennings van PIT Fitness uit Kaatsheuvel werd op 22 november 2019 uitgeroepen tot de beste personal trainer van Nederland. Hij kreeg de Dutch Fitness Award uitgereikt op de Fitfair 2019 in Utrecht. Wij spraken met Pennings over het winnen van de award, zijn kwaliteiten en zijn ambities.

Het is inmiddels een paar maanden geleden, maar hoe heb jij de dag beleefd dat je werd verkozen tot personal trainer van het jaar?
“Het was een super mooie dag. Als je er een paar weken mee bezig bent neemt de spanning toe. En zeker als de prijsuitreiking start. Wanneer je met de top drie op het podium staat hoop je toch dat jij de prijs in ontvangst mag nemen. Toen ik mijn naam hoorde was dat een mooi moment. Het is een prijs en titel om trots op te zijn. Zeker nadat ik hoorde dat de jury unaniem was in het oordeel. Dat is heel fijn om te horen.”

Heb je veel reacties gehad op de winst?
“Ja, heel veel. Het kwam ook op verschillende nieuwssites. Uiteindelijk leverde de aandacht ook een aantal nieuwe klanten op. Mensen vinden het toch leuk om met de beste te willen werken, al zou ik mezelf niet zo willen noemen. Maar als je zo in het nieuws komt heeft dat wel aantrekkingskracht.”

Wat zijn jouw grootste kwaliteiten als personal trainer?
“Het belangrijkste in personal coaching vind ik dat je op een persoonlijke manier levelt met je klant. Een potentiële klant weet niet direct wat een kwalitatief goede training is en wat dat inhoudt. Die klant gaat ervanuit dat wat jij biedt goed voor hen is. Ze komen bij een expert. Als personal trainer moet je dan een pad uitstippelen voor de klant. Je moet snel een klik creëren met die persoon en vertrouwen opbouwen. Voor die klik ben ik verantwoordelijk. Je moet de rol van een kameleon aannemen. Ik heb bijvoorbeeld heel succesvolle ondernemers over de vloer, maar ook huismoeders. Je moet dan met beide doelgroepen raakvlakken ontdekken. Ieder persoon benader je anders. De een is ook onzekerder dan de ander. De zoektocht naar een klik moet niet te lang duren, dan raak je klanten kwijt.”

Is de rol van de personal trainer in de laatste jaren veranderd?
“Ja, dat kun je wel stellen. We zijn duizendpoten geworden. Mensen verwachten dat je eigenlijk alles oplost. Dat maakt het soms lastig. Je bent part time psycholoog en vertrouwenspersoon. Dan komt leefstijl er nog bij. Ik probeer mezelf altijd bij te scholen. Ik neem wetenschappelijke onderzoeken door en lees veel literatuur. Bij PIT willen we toewerken naar een team van vijf trainers. We stellen een team samen waarin ieder zijn eigen specifieke kwaliteiten heeft. Waar ik minder in ben, daar kan iemand anders beter in zijn. Ik ben gecertificeerd medisch fitness trainer. Ik bied ondersteuning en zet programma’s op voor onze klanten met blessures, ziektebeelden en andere complicaties. Stel iemand komt van de huisarts met een pijnlijke knie en gaat naar de fysiotherapeut. Die persoon krijgt oefeningen mee, maar die worden in de praktijk niet altijd goed uitgevoerd. Wij willen de rol van de fysio niet overnemen, maar willen de verbinding maken als een stok achter de deur voor klanten met lichamelijke problemen. We helpen mensen met oefeningen en een zekere funfactor. We bieden variatie en continuïteit.”

Hoe ben jij personal trainer geworden?
“Ik begon ooit als dertienjarige fanatiek te fitnessen. Van hobby groeide het uit tot een passie. In een tussenjaar tussen middelbare school en de hogeschool besloot ik om certificaten te halen om als personal trainer te kunnen gaan werken. Toen ik op het HBO kwam, ben ik eerst als instructeur gaan werken. Daarna ging ik voor mezelf als personal trainer aan de slag, eerst als zzp’er. In die rol kon ik bij een fitnesscentrum aan de slag, maar dat was een eindje rijden voor mij. Ik besloot om dichterbij huis een kleine studio te openen. We zijn inmiddels vier jaar onderweg en PIT Fitness gaat als een speer. Na een jaar ben ik van zelfstandig ondernemer naar een team van drie trainers gegaan. Na anderhalf jaar konden we alweer uitbreiden. We zijn niet heel groot, maar dat is ook onze kracht. We kennen onze klanten goed en kunnen iedereen persoonlijke begeleiding op maat bieden.”

Op welke doelgroep richt jij je?
“Van jong tot oud. We zien vooral mensen die veel waarde hechten aan de persoonlijke begeleiding. Ze komen hier heel doelgericht trainen, al bieden we ook de mogelijkheden om vrij te trainen. Maar meestal zijn hier zes tot tien mensen aan het trainen. Daardoor kunnen wij altijd bijspringen als daar behoefte aan is. Onze klanten zijn altijd verantwoord aan het sporten.”

Heb je nog plannen of ambities voor 2020?
“We hebben plannen om ons concept met PIT Fitness verder uit te breiden met nieuwe vestigingen. Op persoonlijk vlak wil ik me blijven ontwikkelen en verdiepen in het lichaam van de mens en ook het gedrag. Daarnaast verandert er veel in de fitnessbranche en elke dag willen we beter zijn dan de dag ervoor. Dat geldt ook voor mij.”

Het volledige artikel is verschenen in bodyLIFE Benelux nummer 1 2020.

De rol van fysieke activiteit in eetlust en gewichtscontrole

Wanneer er naar gewichtsverlies gestreefd wordt, kijken we meestal vanuit het perspectief van het veranderen van de inname en verbranding van energie. Sporadisch kijken we naar het effect van het een op het ander. In deze blog gaan we hier op in en leggen we hier verschillende wetenschappelijke onderzoeken tegenover.

Allereerst is het van belang om op te merken dat het enkel kijken naar fysieke activiteit als verhoging van de verbranding van energie een belangrijk onderdeel mist, namelijk de rol van fysieke activiteit op eetlust. Dit beïnvloed indirect de inname van energie.

“Lage activiteit zorgt voor een driedubbele werking op gewichtstoename.”

Belangrijke punten in deze blog:
1. Fysieke activiteit doet meer dan het verhogen van de totale energie besteding. Door een lage mate van activiteit wordt de eetlust ontregeld, wat resulteert in een hogere calorie inname en gewichtstoename. Hogere mate van activiteit reguleert de eetlust waardoor er minder calorieën ingenomen worden.
2. De combinatie van een hoog vetpercentage en een lage mate van activiteit kan de eetlust verder ontregelen en verzadigingseffecten van eten verminderen, waardoor afvallen nog moeilijker wordt.
3. Fysieke activiteit en sport heeft een grens als het gaat om optimaal gewichtsverlies te bereiken. Hoge hoeveelheden aan fysieke activiteit en/of sport kunnen ervoor zorgen dat de totale energieverbranding niet meer omhoog gaat omdat het energieverbruik uit andere componenten van het lichaam naar beneden gaan.

Fysieke activiteit en eetlust

Het menselijk lichaam heeft regulerende mechanismes die ervoor zorgen dat het te weinig of te veel consumeren van calorieën voorkomen wordt. Dit mechanisme gaat extreem gewichtsverlies of gewichtstoename tegen. Theoretisch gezien zou dit obesitas tegen moeten gaan, maar wanneer we te veel afwijken van het activiteitsniveau van onze voorvaders kan dit systeem in de war raken. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, dat een verhoogde fysieke activiteit leidt tot een groter verlangen naar eten. Dit komt naar voren in een studie waarin werknemers met hogere fysieke activiteit werden geobserveerd en meer aten dan collega’s met minder fysieke activiteit (1). Tegelijkertijd zorgt hogere fysieke activiteit voor een grotere mate van verzadiging op maaltijden (2). Wanneer er weinig fysieke activiteit plaatsvindt zal het controle systeem van het lichaam ontregeld worden op energie inname. Vervolgens zal de energie inname de energie verbranding overschrijden als gevolg van een lagere mate van verzadiging, resulterend in gewichtstoename (3). Wanneer vetmassa toeneemt zal eetlust dus ook toenemen. Bij slanke individuen zal insuline en leptine (stoffen die normaliter meehelpen bij het proces van verzadiging) reactie leiden tot een vermindering van eetlust, maar vetmassa vermeerdering creëert weerstand tegen negatieve feedback acties van insuline en leptine (4, 5). Kortom, lage activiteit zorgt voor een drie dubbele werking op gewichtstoename. Het resulteert in een lager energie verbruik, tegelijkertijd voor een lager verzadigd gevoel van eten en vervolgens een nog grotere eetlust wanneer de vetmassa begint te verhogen. Meer activiteit daarentegen zorgt voor een hogere energie verbranding, een hogere mate van verzadiging na het eten én minder eetlust wanneer de vetmassa zakt.

Bovenstaande bevindingen komen met een kanttekening. Om de eetlust regulatie op orde te krijgen, moet er naar hoge fysieke activiteit gekeken worden als een leefstijl en niet als een korte termijn oplossing voor een hoge vetmassa. Bovengenoemde bevindingen golden voor individuen die een hoog activiteitsniveau onderhouden en dit niet in korte termijn lieten toenemen, wat waarschijnlijk niet tot hetzelfde effect zou leiden (6).

Maximaal energieverbruik

Oorspronkelijk werd er enkel gekeken naar fysieke activiteit op het totale energieverbruik als toevoeging: Wanneer men de activiteit verhoogd, zal het energieverbruik stijgen. In recente jaren is dit in twijfel getrokken door studies op jagers-verzamelaars samenlevingen die hele hoge fysieke activiteit hebben maar niet het gepaarde energieverbruik (7). Dit wil niet zeggen dat cardio slecht is voor het verhogen van calorieverbranding, maar dat er een maximum lijkt te zijn op de hoeveelheid calorieën die een individu aan een stuk kan verbranden. Wanneer dit maximum is bereikt zal het lichaam in het energieverbruik van andere componenten van het lichaam gaan bezuinigen, waardoor de totale verbranding van calorieën hetzelfde blijft ondanks de toename in fysieke activiteit.

Bron: MASS: The Best Of MASS 2018-2019

Tips voor in de praktijk

Fysieke activiteit en sporten zijn geen synoniemen. Het is erg belangrijk om voldoende van beide te doen voor optimale resultaten. Zet bijvoorbeeld elk uur een alarm om even te gaan staan en lopen wanneer je een kantoorbaan hebt. Fiets of loop naar locaties die in de buurt zijn in plaats van de auto pakken. Maak gebruik van een sta bureau of vervang een Netflix serie met een wandeling, bowlen, golfen of iedere andere lage intensiteit sport om beweging te implementeren in je leefstijl terwijl je er ook plezier in hebt.

Literatuur
  1. Mayer, J., P. Roy, and K.P. Mitra, Relation between caloric intake, body weight, and physical work: studies in an industrial male population in West Bengal. American Journal of Clinical Nutrition, 1956. 4: p. 169-175.
  2. Stensel, D., Exercise, appetite and appetite-regulating hormones: implications for food intake and weight control. Ann Nutr Metab, 2010. 57 Suppl 2: p. 36-42.
  3. Shook, R.P., et al., Low levels of physical activity are associated with dysregulation of energy intake and fat mass gain over 1 year. The American Journal of Clinical Nutrition, 2015. 102(6): p. 1332- 1338.
  4. Flint, A., et al., Associations between postprandial insulin and blood glucose responses, appetite sensations and energy intake in normal weight and overweight individuals: a meta-analysis of test meal studies. Br J Nutr, 2007. 98(1): p. 17-25.
  5. Morton, G.J., et al., Central nervous system control of food intake and body weight. Nature, 2006. 443(7109): p. 28-95.
  6. Whybrow, S., et al., The effect of an incremental increase in exercise on appetite, eating behaviour and energy balance in lean men and women feeding ad libitum. British Journal of Nutrition, 2008.
  7. Pontzer, H., et al., Constrained Total Energy Expenditure and Metabolic Adaptation to Physical Activity in Adult Humans. Current biology : CB, 2016. 26(3): p. 410-417.
  8. Beaulieu, K., et al., Homeostatic and non-homeostatic appetite control along the spectrum of physical activity levels: An updated perspective. Physiology & Behavior, 2017.
  9. Helms, E. et al., The Role of Physical Activity in Appetite and Weight Control. Physical copy: MASS: The Best Of Mass 2018-2019: p67-73

Van doel tot doen: Willem

In de ‘Van doel tot doen’ van PIT Premium Fitness willen wij de verhalen achter onze leden vertellen om je een kijkje te geven in de authentieke ervaringen bij PIT. Ditmaal de fitness journey van Willem (53), een ondernemer uit Sprang-Capelle.

Doelstelling
Willem heeft zich jaren niet fit en gezond gevoeld door een zware leefstijl waar weinig sport en beweging aan te pas kwam.
Na een bezoek bij de huisarts in november 2018 werd duidelijk dat Willem drastisch moest veranderen. Hij had extreem hoge waardes, in o.a. cholesterol en bloeddruk. Zijn longinhoud was door 40 jaar lang intensief roken erg klein geworden. Bovendien is Willem zijn been verbrijzeld geweest en is hij een zware schouderoperatie ondergaan.

Via internet is Willem bij PIT terechtgekomen en is een twee wekelijks Personal Training traject gestart. In eerste instantie was dit een confronterende ervaring.

‘Tijdens de eerste training van Roy had ik echt een ‘’Oh shit’’ moment. Ik raakte snel uitgeput en het was frustrerend dat ik het niet kon afmaken.’

Motivatie
Nadat Willem een langere periode Personal Training bij PIT af had genomen kreeg hij de smaak te pakken. De positieve effecten waren duidelijk te merken, fysiek én mentaal.
De motivatie van de Personal Trainers bij PIT is aanstekelijk en toen de knop eenmaal om was bij Willem, werd hij steeds fanatieker. Hij wist: ‘Dit gaat mij nooit meer gebeuren’. 

Verder is Willem gestopt met roken, wat bevorderend heeft gewerkt voor zijn uithoudingsvermogen tijdens het sporten. Het in gewicht aankomen na het stoppen met roken is voor Willem geen rem geweest. Doordat hij fanatiek PIT Personal Training bleef volgen en goed op zijn voeding heeft gelet, is hij alleen maar meer afgevallen. 

Gezinsleven
Willem heeft grote veranderingen doorgemaakt, maar vooral binnen zijn gezin zijn de positieve effecten te merken. Hij is thuis veel energieker en vrolijker.

‘Mijn vrouw en zoon hebben beiden mijn voorbeeld gevolgd en zijn ook gestopt met roken. Mijn zoon is zelfs gestart met regelmatig fietsen.’

Mindset
Wat Willem graag mee wilt geven is dat de welbekende mindset over het niet meer fit kunnen worden na je 50ste levensjaar, onzin is.
De onzekerheid voor de start van een Personal Training traject is heel normaal, zeker op een latere leeftijd. Het gaat met name om de eerste stap die gezet moet worden. Wanneer je een plek vindt waar je je begrepen, welkom en op je gemak voelt gevonden hebt, krijg je zo de smaak te pakken.
Willem heeft dit bij PIT gevonden. 

In maart 2019 is Willem na vier maanden Personal Training opnieuw bij de huisarts geweest. Deze was stomverbaasd door de goede waardes n.a.v. de slechte resultaten van afgelopen november. 

Toekomst
Graag wilt Willem zijn grenzen blijven verleggen met sporten. In november start hij weer voor vijf keer per week Personal Training i.v.m. de vrije indeling van zijn uren vanaf desbetreffende maand.
Begin september heeft Willem de Kikathlon afgerond in de Zaanstreek. Dit is een 1/8 triatlon voor het goede doel. 

Ook doet hij mee aan een fietswedstrijd voor de Maag Lever Darm stichting, waar hij 80 km gaat fietsen. 

Heeft dit verhaal jouw interesse gewekt en wil jij meer weten? Vraag een vrijblijvende intake aan en bespreken wij samen jouw fitness doelstellingen. 

Van doel tot doen: Patrick en Michelle

In “Van doel tot doen” van PIT Fitness willen wij de verhalen achter onze leden vertellen om je een kijkje te geven in de authentieke ervaringen bij PIT. Ditmaal de fitness journey van Patrick en Michelle, een stel uit Kaatsheuvel. 

Doelstellingen

Voor Michelle was haar doelstelling bij de start afvallen, meer spierdefinitie creëren en fitter voelen.
Ook heeft zij voorafgaand aan haar start bij PIT een schouder operatie gehad, dit omdat haar schouder frequent uit de kom ging bij sport en beweging. Het sporten bij PIT heeft het instabiele gevoel in haar schouder weggehaald en bovendien is Michelle ook weer begonnen met hockey, wat zij in haar jeugd altijd gedaan heeft.

Voor Patrick was de doelstelling spiermassa aankomen en frequente beweging in zijn leven brengen. Zijn drukke horecaleven en daarbij een ongezonde leefstijl hadden geen positief effect op zijn gezondheid en welzijn. Patrick wilde dit graag verbeteren maar had hier tot de start bij PIT niet de juiste handvatten voor gekregen.

Michelle is zonder specifieke verwachtingen gestart bij PIT, naarmate zij langer aan het sporten was is zij doelen gaan stellen m.b.t. trainen.
Patrick is gestopt met voetballen en wilde graag frequente beweging in zijn leven houden.
Het gezamenlijke doel was met name elkaar vaker kunnen zien, vanwege het feit dat Patrick en Michelle elkaar vanwege uiteenlopende werktijden weinig zagen. Duo personal training was voor hen dus ook quality time als stel. 

Ontwikkeling

Naarmate zij langer sportten bij PIT kregen Patrick en Michelle een hele andere leefstijl. Zij drinken geen of minder alcohol, zijn beide gestopt met roken en beamen beiden dat zij actiever de dagen beginnen. Zelfs in de omgang met elkaar als partners is er meer rust. Samen hebben zij een goede mindset ontwikkeld en blijft het sporten bij PIT hen inspireren.
Samen sporten heeft enorm geholpen met het motiveren van elkaar in gezond eten en bewegen en het tijd vrijmaken voor elkaar.

Het sporten bij PIT Fitness onderscheidt zich enorm van andere sportscholen of fitnesscentra voor Patrick en Michelle.
De fitnesswereld heeft het stel voorafgaand de start bij PIT een intimiderend gevoel gegeven. Bij de PIT trainers kregen zij een heel relaxed en welkom gevoel over het zijn van een beginnende sporter. ‘Beginnen bij het begin’ is het overheersende positieve gevoel bij de start en er wordt continu aan de achterliggende gedachte van het sporten gedacht. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan alle invalshoeken m.b.t. fitness en een gezonde leefstijl.
Bovendien is de wijze van trainen, wat privacy en zuiver contact biedt, een grote bijdrage aan dit goede gevoel.

Heeft dit verhaal jouw interesse gewekt en wil jij meer weten? Vraag een vrijblijvende intake aan en bespreken wij samen jouw fitness doelstellingen.