Blog

Coronavirus: Hoe gaan wij hiermee om?

Zou je nog steeds kunnen sporten bij PIT Fitness gedurende de verspreiding van COVID-19?

Bij PIT Fitness willen we alle leden bemoedigen te blijven sporten. Om dit zo veilig mogelijk te laten verlopen, nemen wij extra maatregelen om het risico zo veel mogelijk te verkleinen.

Wat PIT Fitness onderscheid van risicovolle (sport) ruimtes; onze ruimte is klein, en daardoor goed te controleren op hygiëne en daarbij de desinfectie van alle gebruiksmaterialen.
Ook is onze ruimte voorzien van uitstekende luchtcirculatie en airconditioning.
Bovendien raden wij alle leden aan de voorschriften van de Rijksoverheid en het RIVM op te volgen. Dit betekent: Bij klachten van verkoudheid, hoesten of koorts, wordt jullie gevraagd sociale contacten te beperken. Hierdoor bestaat de kans dat de (Duo) Personal Training afgezegd moet worden.

Deze oproep blijft de komende dagen gelden, tot en met maandag 16 maart.
Wij doen ons uiterste best om de gemiste trainingen ten gevolge van bovenstaande oproep zo spoedig mogelijk in te halen.

Ten slotte willen wij jullie op het hart drukken dat een goede weerstand en een gezonde leefstijl het risico op het oplopen van het virus minimaliseert. Hierin speelt sporten en een gezonde voeding een belangrijke rol.

Van doel tot doen: Marco

In de ‘Van doel tot doen’ van PIT Premium Fitness willen wij de verhalen achter onze leden vertellen om je een kijkje te geven in de authentieke ervaringen bij PIT. Ditmaal de fitness journey van Marco, een ondernemer uit Wijk en Aalburg.

Marco heeft jaren zelf getraind, omdat hij thuis beschikking heeft tot fitnessapparaten. Hier kwam geen begeleiding van toepassing, waardoor hij regelmatig klachten had in o.a. zijn rug en schouders. Zodra hij thuis startte, had hij binnen de kortste keren pijnscheuten in zijn rug. Bovendien bleef een goed resultaat na regelmatig en hard trainen uit.

Doelstelling
Na langdurig klachten te ervaren tijdens het sporten en geen resultaat te zien, is Marco in augustus 2018 op internet naar personal training aanbieders gaan zoeken. Alles wat hij in de buurt van zijn woonplaats, Wijk en Aalburg, kon vinden sprak hem niet aan.
Nadat hij online PIT Premium Fitness in Kaatsheuvel tegen kwam, werd zijn aandacht vastgehouden. Het concept van PIT, wat o.a. gebaseerd is op kleinschaligheid en privacy, was precies waar Marco naar op zoek was.
Na het eerste contact is er een proefles geboekt, waarin Marco vrijblijvend kon ervaren of PIT Fitness bij hem paste. 
Dat PIT 25 kilometer van Wijk en Aalburg ligt, is geen drempel geweest voor hem.

‘De manier waarop Roy lesgeeft is precies waar ik naar op zoek was. Hij sprong er enorm uit door de grote belangstelling en betrokkenheid die vanaf dag één te merken was.’ 

Motivatie
Na 3 of 4 keer trainen merkte Marco dat hij geen last meer had van oefeningen waar hij normaal gesproken pijnscheuten in zijn rug en schouders van ervaarde. Hij begon steeds meer te leren over fitness in het algemeen, maar ook de voedingsadviezen bleken enorm nuttig en leerzaam.

Marco wilde graag meer variatie in zijn trainingen brengen en is samen met Roy gestart met de combinatie van fitness en boksen. Dit heeft hem nog meer plezier in sporten opgeleverd.
Het resultaatgericht en effectieve trainen bij PIT heeft Marco bovendien veel meer drive gegeven om thuis aanvullend te blijven trainen. 

Mindset
Marco heeft sinds zijn start bij PIT veel meer energie en kan zijn drukke werkdagen veel beter aan.  Eigenlijk heeft hij geen tijd voor trainen, wat veel ondernemers zullen herkennen, maar door het trainen bij Roy merkte hij dat hij veel productiever ging werken.

Familie
Marco zijn vrouw, Suzanne, maakte geen gebruik van de fitness faciliteiten thuis. Na de positieve verhalen van haar man heeft ze een proefles personal training genomen bij PIT. Dit vond ze hartstikke leuk en inmiddels is ze al een aantal maanden hard aan het trainen. Ze komt naar eigen zeggen met een glimlach binnen en vertrekt met diezelfde glimlach. 

Marco zijn broer Ronald en schoonzus Tineke nemen inmiddels ook enthousiast personal training af bij PIT. De zus van Tineke, Margret, heeft de goede verhalen van haar zus gehoord en is ondertussen ook gestart met PIT personal training met haar man Peter. 

Toekomst
De personal training bevalt nog steeds super goed. Marco zit 100 km per week in de auto vanuit Wijk en Aalburg om bij PIT te trainen en dat heeft hij er graag voor over. Het is altijd gezellig, PIT heeft leuke leden en natuurlijk de leuke connectie met Roy en de trainers. Marco is van plan om gestructureerd te blijven trainen bij PIT, met heel veel plezier. 

Heeft dit verhaal jouw interesse gewekt en wil jij meer weten? Vraag een vrijblijvende intake aan en bespreken wij samen jouw fitness doelstellingen. 

Interview met onze trainer Roy Pennings voor NL Actief

Onlangs is branche organisatie NL Actief onderzoek gaan doen naar het groeipotentieel in de fitnessbranche. Hierbij wilde ze graag de visie horen van beste personal trainer van Nederland Roy Pennings. De vraag luidt als volgt: Hoe verdubbelen we het aantal fitnessconsumenten in vijf jaar?

‘Meer kwaliteit bieden en achterdeur dichthouden’

‘Er zijn meerdere manieren om meer mensen te interesseren voor het product fitness. Maar willen we als sector écht verder groeien, dan moeten we beginnen met het dichthouden van de achterdeur. Het is leuk en aardig dat we met acties proberen om meer mensen lid te laten worden, maar als het gros na enkele maanden weer afhaakt en onze sector verlaat, is de groei slechts marginaal. Bovendien zullen die afhakers meestal geen ambassadeurs voor onze branche zijn, omdat ze wellicht teleurgesteld zijn dat ze hun doelen niet hebben behaald.

Ik vind dat we meer moeten investeren in de kwaliteit van begeleiding. Mensen betalen met hun abonnement nu vaak voor het ‘huren’ van de faciliteiten van een fitnessclub, maar niet voor de kennis van de professional. Terwijl die kennis juist het verschil kan maken en er wél voor kan zorgen dat doelen worden behaald. We moeten af van het gegeven dat fitnessconsumenten maar wat ‘aanrommelen’, omdat de begeleiding ontbreekt of onvoldoende is. Ik ben ook van mening dat we nog beter zichtbaar moeten maken welke professionals en personal trainers over de juiste competenties beschikken. Dat is voor de meeste fitnessconsumenten, denk ik, onbekend. Iedereen mag zich personal trainer noemen, dat is slecht voor ons vak, dat holt de kwaliteit uit. Het is wenselijk als onze professie beter beschermd zou zijn, we zijn per slot van rekening bezig met de fitheid en gezondheid van mensen.

In onze PT-studio hebben wij een jaarlijkse ‘uitval’ van slechts 10%. Dat betekent dat 90% van onze klanten lid blijft. Waarom? Omdat ze kwalitatief goed worden begeleid, omdat ze persoonlijke aandacht krijgen en omdat ze succesvol werken aan reële doelen. Eigenlijk zou iedere fitnessconsument zo begeleid moeten worden naar een betere leefstijl. Zeker de mensen die minder gemotiveerd zijn om te sporten en bewegen. De groei van onze branche zit vooral ook in die groep, niet zozeer in de mensen die zelf al heel sterk gemotiveerd zijn. Die blijven wel fitnessen. Het gaat juist om de groep die sporten en bewegen minder leuk vindt, maar wel begrijpt dat het nodig is. Dat is een grote groep en daar liggen kansen voor onze sector om sterk te groeien. Maar dan moeten we wel meer kwaliteit in de begeleiding gaan bieden.’

Roy Pennings van PIT Fitness uit Kaatsheuvel is in 2019 uitgeroepen tot de beste personal trainer van Nederland.

Dit interview is in volledigheid verschenen in het Ezine van NL Actief #16 februari 2020.

Interview met onze trainer Roy Pennings voor bodyLIFE Benelux

Naar aanleiding van het winnen van de titel “Beste Personal Trainer van Nederland” werd Roy door bodyLIFE Benelux uitgenodigd voor een interview. Samen werd teruggekeken op deze mooie dag voor PIT Fitness. Onderstaand volgt het gehele interview.

Personal trainer van het jaar Roy Pennings: ‘Als personal trainer ben je een kameleon’

Roy Pennings van PIT Fitness uit Kaatsheuvel werd op 22 november 2019 uitgeroepen tot de beste personal trainer van Nederland. Hij kreeg de Dutch Fitness Award uitgereikt op de Fitfair 2019 in Utrecht. Wij spraken met Pennings over het winnen van de award, zijn kwaliteiten en zijn ambities.

Het is inmiddels een paar maanden geleden, maar hoe heb jij de dag beleefd dat je werd verkozen tot personal trainer van het jaar?
“Het was een super mooie dag. Als je er een paar weken mee bezig bent neemt de spanning toe. En zeker als de prijsuitreiking start. Wanneer je met de top drie op het podium staat hoop je toch dat jij de prijs in ontvangst mag nemen. Toen ik mijn naam hoorde was dat een mooi moment. Het is een prijs en titel om trots op te zijn. Zeker nadat ik hoorde dat de jury unaniem was in het oordeel. Dat is heel fijn om te horen.”

Heb je veel reacties gehad op de winst?
“Ja, heel veel. Het kwam ook op verschillende nieuwssites. Uiteindelijk leverde de aandacht ook een aantal nieuwe klanten op. Mensen vinden het toch leuk om met de beste te willen werken, al zou ik mezelf niet zo willen noemen. Maar als je zo in het nieuws komt heeft dat wel aantrekkingskracht.”

Wat zijn jouw grootste kwaliteiten als personal trainer?
“Het belangrijkste in personal coaching vind ik dat je op een persoonlijke manier levelt met je klant. Een potentiële klant weet niet direct wat een kwalitatief goede training is en wat dat inhoudt. Die klant gaat ervanuit dat wat jij biedt goed voor hen is. Ze komen bij een expert. Als personal trainer moet je dan een pad uitstippelen voor de klant. Je moet snel een klik creëren met die persoon en vertrouwen opbouwen. Voor die klik ben ik verantwoordelijk. Je moet de rol van een kameleon aannemen. Ik heb bijvoorbeeld heel succesvolle ondernemers over de vloer, maar ook huismoeders. Je moet dan met beide doelgroepen raakvlakken ontdekken. Ieder persoon benader je anders. De een is ook onzekerder dan de ander. De zoektocht naar een klik moet niet te lang duren, dan raak je klanten kwijt.”

Is de rol van de personal trainer in de laatste jaren veranderd?
“Ja, dat kun je wel stellen. We zijn duizendpoten geworden. Mensen verwachten dat je eigenlijk alles oplost. Dat maakt het soms lastig. Je bent part time psycholoog en vertrouwenspersoon. Dan komt leefstijl er nog bij. Ik probeer mezelf altijd bij te scholen. Ik neem wetenschappelijke onderzoeken door en lees veel literatuur. Bij PIT willen we toewerken naar een team van vijf trainers. We stellen een team samen waarin ieder zijn eigen specifieke kwaliteiten heeft. Waar ik minder in ben, daar kan iemand anders beter in zijn. Ik ben gecertificeerd medisch fitness trainer. Ik bied ondersteuning en zet programma’s op voor onze klanten met blessures, ziektebeelden en andere complicaties. Stel iemand komt van de huisarts met een pijnlijke knie en gaat naar de fysiotherapeut. Die persoon krijgt oefeningen mee, maar die worden in de praktijk niet altijd goed uitgevoerd. Wij willen de rol van de fysio niet overnemen, maar willen de verbinding maken als een stok achter de deur voor klanten met lichamelijke problemen. We helpen mensen met oefeningen en een zekere funfactor. We bieden variatie en continuïteit.”

Hoe ben jij personal trainer geworden?
“Ik begon ooit als dertienjarige fanatiek te fitnessen. Van hobby groeide het uit tot een passie. In een tussenjaar tussen middelbare school en de hogeschool besloot ik om certificaten te halen om als personal trainer te kunnen gaan werken. Toen ik op het HBO kwam, ben ik eerst als instructeur gaan werken. Daarna ging ik voor mezelf als personal trainer aan de slag, eerst als zzp’er. In die rol kon ik bij een fitnesscentrum aan de slag, maar dat was een eindje rijden voor mij. Ik besloot om dichterbij huis een kleine studio te openen. We zijn inmiddels vier jaar onderweg en PIT Fitness gaat als een speer. Na een jaar ben ik van zelfstandig ondernemer naar een team van drie trainers gegaan. Na anderhalf jaar konden we alweer uitbreiden. We zijn niet heel groot, maar dat is ook onze kracht. We kennen onze klanten goed en kunnen iedereen persoonlijke begeleiding op maat bieden.”

Op welke doelgroep richt jij je?
“Van jong tot oud. We zien vooral mensen die veel waarde hechten aan de persoonlijke begeleiding. Ze komen hier heel doelgericht trainen, al bieden we ook de mogelijkheden om vrij te trainen. Maar meestal zijn hier zes tot tien mensen aan het trainen. Daardoor kunnen wij altijd bijspringen als daar behoefte aan is. Onze klanten zijn altijd verantwoord aan het sporten.”

Heb je nog plannen of ambities voor 2020?
“We hebben plannen om ons concept met PIT Fitness verder uit te breiden met nieuwe vestigingen. Op persoonlijk vlak wil ik me blijven ontwikkelen en verdiepen in het lichaam van de mens en ook het gedrag. Daarnaast verandert er veel in de fitnessbranche en elke dag willen we beter zijn dan de dag ervoor. Dat geldt ook voor mij.”

Het volledige artikel is verschenen in bodyLIFE Benelux nummer 1 2020.

De rol van fysieke activiteit in eetlust en gewichtscontrole

Wanneer er naar gewichtsverlies gestreefd wordt, kijken we meestal vanuit het perspectief van het veranderen van de inname en verbranding van energie. Sporadisch kijken we naar het effect van het een op het ander. In deze blog gaan we hier op in en leggen we hier verschillende wetenschappelijke onderzoeken tegenover.

Allereerst is het van belang om op te merken dat het enkel kijken naar fysieke activiteit als verhoging van de verbranding van energie een belangrijk onderdeel mist, namelijk de rol van fysieke activiteit op eetlust. Dit beïnvloed indirect de inname van energie.

“Lage activiteit zorgt voor een driedubbele werking op gewichtstoename.”

Belangrijke punten in deze blog:
1. Fysieke activiteit doet meer dan het verhogen van de totale energie besteding. Door een lage mate van activiteit wordt de eetlust ontregeld, wat resulteert in een hogere calorie inname en gewichtstoename. Hogere mate van activiteit reguleert de eetlust waardoor er minder calorieën ingenomen worden.
2. De combinatie van een hoog vetpercentage en een lage mate van activiteit kan de eetlust verder ontregelen en verzadigingseffecten van eten verminderen, waardoor afvallen nog moeilijker wordt.
3. Fysieke activiteit en sport heeft een grens als het gaat om optimaal gewichtsverlies te bereiken. Hoge hoeveelheden aan fysieke activiteit en/of sport kunnen ervoor zorgen dat de totale energieverbranding niet meer omhoog gaat omdat het energieverbruik uit andere componenten van het lichaam naar beneden gaan.

Fysieke activiteit en eetlust

Het menselijk lichaam heeft regulerende mechanismes die ervoor zorgen dat het te weinig of te veel consumeren van calorieën voorkomen wordt. Dit mechanisme gaat extreem gewichtsverlies of gewichtstoename tegen. Theoretisch gezien zou dit obesitas tegen moeten gaan, maar wanneer we te veel afwijken van het activiteitsniveau van onze voorvaders kan dit systeem in de war raken. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, dat een verhoogde fysieke activiteit leidt tot een groter verlangen naar eten. Dit komt naar voren in een studie waarin werknemers met hogere fysieke activiteit werden geobserveerd en meer aten dan collega’s met minder fysieke activiteit (1). Tegelijkertijd zorgt hogere fysieke activiteit voor een grotere mate van verzadiging op maaltijden (2). Wanneer er weinig fysieke activiteit plaatsvindt zal het controle systeem van het lichaam ontregeld worden op energie inname. Vervolgens zal de energie inname de energie verbranding overschrijden als gevolg van een lagere mate van verzadiging, resulterend in gewichtstoename (3). Wanneer vetmassa toeneemt zal eetlust dus ook toenemen. Bij slanke individuen zal insuline en leptine (stoffen die normaliter meehelpen bij het proces van verzadiging) reactie leiden tot een vermindering van eetlust, maar vetmassa vermeerdering creëert weerstand tegen negatieve feedback acties van insuline en leptine (4, 5). Kortom, lage activiteit zorgt voor een drie dubbele werking op gewichtstoename. Het resulteert in een lager energie verbruik, tegelijkertijd voor een lager verzadigd gevoel van eten en vervolgens een nog grotere eetlust wanneer de vetmassa begint te verhogen. Meer activiteit daarentegen zorgt voor een hogere energie verbranding, een hogere mate van verzadiging na het eten én minder eetlust wanneer de vetmassa zakt.

Bovenstaande bevindingen komen met een kanttekening. Om de eetlust regulatie op orde te krijgen, moet er naar hoge fysieke activiteit gekeken worden als een leefstijl en niet als een korte termijn oplossing voor een hoge vetmassa. Bovengenoemde bevindingen golden voor individuen die een hoog activiteitsniveau onderhouden en dit niet in korte termijn lieten toenemen, wat waarschijnlijk niet tot hetzelfde effect zou leiden (6).

Maximaal energieverbruik

Oorspronkelijk werd er enkel gekeken naar fysieke activiteit op het totale energieverbruik als toevoeging: Wanneer men de activiteit verhoogd, zal het energieverbruik stijgen. In recente jaren is dit in twijfel getrokken door studies op jagers-verzamelaars samenlevingen die hele hoge fysieke activiteit hebben maar niet het gepaarde energieverbruik (7). Dit wil niet zeggen dat cardio slecht is voor het verhogen van calorieverbranding, maar dat er een maximum lijkt te zijn op de hoeveelheid calorieën die een individu aan een stuk kan verbranden. Wanneer dit maximum is bereikt zal het lichaam in het energieverbruik van andere componenten van het lichaam gaan bezuinigen, waardoor de totale verbranding van calorieën hetzelfde blijft ondanks de toename in fysieke activiteit.

Bron: MASS: The Best Of MASS 2018-2019

Tips voor in de praktijk

Fysieke activiteit en sporten zijn geen synoniemen. Het is erg belangrijk om voldoende van beide te doen voor optimale resultaten. Zet bijvoorbeeld elk uur een alarm om even te gaan staan en lopen wanneer je een kantoorbaan hebt. Fiets of loop naar locaties die in de buurt zijn in plaats van de auto pakken. Maak gebruik van een sta bureau of vervang een Netflix serie met een wandeling, bowlen, golfen of iedere andere lage intensiteit sport om beweging te implementeren in je leefstijl terwijl je er ook plezier in hebt.

Literatuur
  1. Mayer, J., P. Roy, and K.P. Mitra, Relation between caloric intake, body weight, and physical work: studies in an industrial male population in West Bengal. American Journal of Clinical Nutrition, 1956. 4: p. 169-175.
  2. Stensel, D., Exercise, appetite and appetite-regulating hormones: implications for food intake and weight control. Ann Nutr Metab, 2010. 57 Suppl 2: p. 36-42.
  3. Shook, R.P., et al., Low levels of physical activity are associated with dysregulation of energy intake and fat mass gain over 1 year. The American Journal of Clinical Nutrition, 2015. 102(6): p. 1332- 1338.
  4. Flint, A., et al., Associations between postprandial insulin and blood glucose responses, appetite sensations and energy intake in normal weight and overweight individuals: a meta-analysis of test meal studies. Br J Nutr, 2007. 98(1): p. 17-25.
  5. Morton, G.J., et al., Central nervous system control of food intake and body weight. Nature, 2006. 443(7109): p. 28-95.
  6. Whybrow, S., et al., The effect of an incremental increase in exercise on appetite, eating behaviour and energy balance in lean men and women feeding ad libitum. British Journal of Nutrition, 2008.
  7. Pontzer, H., et al., Constrained Total Energy Expenditure and Metabolic Adaptation to Physical Activity in Adult Humans. Current biology : CB, 2016. 26(3): p. 410-417.
  8. Beaulieu, K., et al., Homeostatic and non-homeostatic appetite control along the spectrum of physical activity levels: An updated perspective. Physiology & Behavior, 2017.
  9. Helms, E. et al., The Role of Physical Activity in Appetite and Weight Control. Physical copy: MASS: The Best Of Mass 2018-2019: p67-73