fbpx

Interview met onze trainer Roy Pennings voor NL Actief

Onlangs is branche organisatie NL Actief onderzoek gaan doen naar het groeipotentieel in de fitnessbranche. Hierbij wilde ze graag de visie horen van beste personal trainer van Nederland Roy Pennings. De vraag luidt als volgt: Hoe verdubbelen we het aantal fitnessconsumenten in vijf jaar?

‘Meer kwaliteit bieden en achterdeur dichthouden’

‘Er zijn meerdere manieren om meer mensen te interesseren voor het product fitness. Maar willen we als sector écht verder groeien, dan moeten we beginnen met het dichthouden van de achterdeur. Het is leuk en aardig dat we met acties proberen om meer mensen lid te laten worden, maar als het gros na enkele maanden weer afhaakt en onze sector verlaat, is de groei slechts marginaal. Bovendien zullen die afhakers meestal geen ambassadeurs voor onze branche zijn, omdat ze wellicht teleurgesteld zijn dat ze hun doelen niet hebben behaald.

Ik vind dat we meer moeten investeren in de kwaliteit van begeleiding. Mensen betalen met hun abonnement nu vaak voor het ‘huren’ van de faciliteiten van een fitnessclub, maar niet voor de kennis van de professional. Terwijl die kennis juist het verschil kan maken en er wél voor kan zorgen dat doelen worden behaald. We moeten af van het gegeven dat fitnessconsumenten maar wat ‘aanrommelen’, omdat de begeleiding ontbreekt of onvoldoende is. Ik ben ook van mening dat we nog beter zichtbaar moeten maken welke professionals en personal trainers over de juiste competenties beschikken. Dat is voor de meeste fitnessconsumenten, denk ik, onbekend. Iedereen mag zich personal trainer noemen, dat is slecht voor ons vak, dat holt de kwaliteit uit. Het is wenselijk als onze professie beter beschermd zou zijn, we zijn per slot van rekening bezig met de fitheid en gezondheid van mensen.

In onze PT-studio hebben wij een jaarlijkse ‘uitval’ van slechts 10%. Dat betekent dat 90% van onze klanten lid blijft. Waarom? Omdat ze kwalitatief goed worden begeleid, omdat ze persoonlijke aandacht krijgen en omdat ze succesvol werken aan reële doelen. Eigenlijk zou iedere fitnessconsument zo begeleid moeten worden naar een betere leefstijl. Zeker de mensen die minder gemotiveerd zijn om te sporten en bewegen. De groei van onze branche zit vooral ook in die groep, niet zozeer in de mensen die zelf al heel sterk gemotiveerd zijn. Die blijven wel fitnessen. Het gaat juist om de groep die sporten en bewegen minder leuk vindt, maar wel begrijpt dat het nodig is. Dat is een grote groep en daar liggen kansen voor onze sector om sterk te groeien. Maar dan moeten we wel meer kwaliteit in de begeleiding gaan bieden.’

Roy Pennings van PIT Fitness uit Kaatsheuvel is in 2019 uitgeroepen tot de beste personal trainer van Nederland.

Dit interview is in volledigheid verschenen in het Ezine van NL Actief #16 februari 2020.